Præcision er vigtigt, når man bygger et hus, anlægger en vej eller spreder gødning på marken. Den præcision kan de såkaldte referencenet sikre ved at levere positionsdata fra satellitter.

En række private selskaber i Danmark kan levere data fra referencenet i konkurrence med hinanden. Brancheforeningen for Referencenet i Danmark finder det afgørende, at dette marked fortsat er baseret på konkurrence. På dagens generalforsamling var fokus derfor på at sikre markedsbaseret udbud af data fra referencenet.

– Selskaberne tilbyder hver for sig de nyeste løsninger på et marked i hastig teknologisk udvikling”, udtaler brancheformand Niels Rasmussen, Geoteam A/S og fortsætter: ”Som brancheforening arbejder vi på, at politikere og myndigheder sikrer stabile rammer for dette marked, så vi kan levere de fagligt, teknisk og økonomisk bedste løsninger til kunderne”.

Rammerne for markedet omfatter bl.a. cybersikkerhed, som krigen i Ukraine har sat ekstra fokus på. Det gælder effektiv udnyttelse af frekvenser og kapacitet i satellitterne i det internationale rumsamarbejde. Og det gælder som nævnt konkurrence på markedet for data fra referencenet.

– Konkurrencen på dette marked har leveret ganske godt i snart 25 år, så i brancheforeningen mener vi der er god fornuft i fortsat at basere sig på private selskabers indbyrdes konkurrence, der har sikret lave priser og bl.a. stiller data frit til rådighed for institutioner til forskning og udvikling på området”, slutter Niels Rasmussen.